Ik geloof in Design Thinking, sterker nog: ik ben fan van deze methodiek. Het is een methodiek waarbij je erop kan vertrouwen dat er verbeter ideeën ontstaan die succesvol kunnen worden geïmplementeerd. Ze zijn succesvol voor zowel de klant als voor de organisatie. Precies het soort successen en impact waarvan ik hou in mijn werk.

 

Wat is Design Thinking?

Voor degenen die nog geen ervaring hebben, hierbij een korte introductie. Human Centered Design, ook wel Design Thinking genoemd, is een methodiek die meerdere elementen met elkaar combineert waardoor het heel breed toepasbaar is. Er worden 3 fases doorlopen, waarbij er aandacht is voor de klant, het bedrijf en hetgeen technisch mogelijk is.

De bedenkers van de methodiek beweren dat je in theorie alle problemen kan oplossen als je deze methodiek volgt. Zelfs de echt grote maatschappelijke problemen. Zo ver wil ik nu niet gaan, ik wil het graag praktisch toepasbaar houden en ervoor zorgen dat jij er iets mee kan in jouw bedrijf.

Hetgeen mij het meest aanspreekt in deze methodiek is dat het een klantcentrale benadering is. Ik geloof er heel erg in dat je de klant centraal moet zetten en dat als vertrekpunt van je benadering moet nemen als je aan de slag gaat met een uitdaging. Het uitgangspunt is dat de klant altijd het antwoord heeft tot de oplossing.

Daarbij focust deze methodiek zich vooral op het probleem en minder op de oplossing. Wat ik hiermee bedoel is dat je eerst het probleem echt moet doorleven en begrijpen voordat je meteen begint aan het bedenken van de oplossing. Dit is een valkuil die ik vaak heb gezien bij bedrijven. We gaan meteen vol gas op zoek naar een efficiënte oplossing. Eentje die heel snel en het liefst niet te kostbaar is om te implementeren. Maar vaak begrijpen we het probleem, of beter verwoord: de echte klantbehoefte niet goed genoeg. Dus de bedachte oplossingen zijn vaak geen echte verbetering voor de klant. Met als resultaat dat de gehoopte en verwachte bedrijfsresultaten uitblijven en er onnodige investeringen zijn gedaan.

Om dit te onderstrepen deel ik een onderzoeksresultaat met je. Volgens onderzoek zijn bedrijven die zich echt verdiepen in het probleem (i.p.v. dus alleen maar bezig te zijn met de oplossing) maar liefst 2,5 keer succesvoller.

Bedrijven die zich echt verdiepen in het probleem zijn 2,5 keer succesvoller. 2,5 keer!

Dus het loont echt om eerst wat gas terug te nemen om vervolgens het gaspedaal in te trappen en meteen aan de slag te gaan met de relevante zaken die ook echt toegevoegde waarde voor de klant bieden. Ik heb hier eerder een blog over geschreven: Stil staan ís vooruitgaan.

Interessant voor jouw bedrijf?

Wil je meer weten over hoe ik Design Thinking toepas en hoe het voor jouw bedrijf kan werken? Neem gerust contact met me op, ik vertel je er graag meer over.