Ja, je leest het goed! ;). De veelgebruikte uitspraak ‘Stil staan is achteruitgaan’, gaat volgens mij zelden op als je bezig bent met het verbeteren van je customer experience. Eigenlijk is dit zelfs een slecht advies als je je (marketing) strategie serieus neemt. Ik leg je graag uit waarom het volgens mij belangrijk is om eens wat vaker stil te staan en hoe dat juist tot snellere en grotere resultaten leidt.

Deze week hoorde ik iemand weer eens zeggen: ‘Stil staan is achteruitgaan’. Vaak gevolgd door een uitspraak als ‘We moeten nu met een oplossing komen als we resultaat willen halen’. Ik adviseer mijn klanten juist om meer aandacht te hebben voor het probleem in plaats van alleen maar te focussen op de oplossing.

Waarom eerst stil staan?

Volgens onderzoek zijn bedrijven die zich echt verdiepen in het probleem (in plaats van alleen bezig te zijn met oplossing) 2,5 keer succesvoller. Dus de veel gebruikte uitspraak ‘Stil staan is achteruitgaan’ gaat dus niet altijd op. Blijkbaar loont het dus om eerst even stil te staan in plaats van door te denderen.

Vraag jezelf dus eens af waar jouw focus ligt. Begrijp jij echt wat de uitdaging van jouw klant is? Wat zijn de knelpunten in jouw klantreis? En wat doe je vervolgens met die inzichten?

Mijn advies is dan ook simpel, maar helder. Neem de tijd om de behoefte van je klanten echt te begrijpen, verzamel klantinzichten. Je staat verstelt van de inzichten die je krijgt. Door daarmee aan de slag te gaan kun je oplossingen bedenken die toegevoegde waarde hebben voor jouw klanten, in jouw klantreis. Vervolgens kun je het gaspedaal vol intrappen en aan de slag te gaan met de relevante zaken die de customer experience écht verbeteren.


Wil jij succesvoller zijn?

Wil je weten hoe je dit kan doen? Wil je een keer van gedachten wisselen hierover? Neem contact met me op en dan vertel ik je er graag meer over tijdens een kop koffie.